IKT-planen vår

PLANER FOR INNLANDET SKOLE 2008-09

 

Med vekt på IKT og utstyr som skolen trenger, kompetanse hos lærere og elever.

 

UTSTYR VI TRENGER:

  • Ny scanner
  • Flere hodetelefoner
  • Flere elevmaskiner.
  • Bærbare maskiner til lærerne
  • Projektorer på hvert klasserom. Få installert program som gjør at ingen andre enn administrator kan laste ned programmer på maskinene.
  • Låsbart skap på hjul for bærbare datamaskiner.
  • Få et eget datarom i første etasje for klassetrinnene 1. til 7.
  • 2 nye printere
  • Digitalt videokamera
  • Digitalt fotoapparat 

 

LÆRERNES KOMPETANSE

Lærere ved skolen må heve sin kompetanse. Dette bør skje ved at de selv tar initiativet og utforsker mediet. Samtidig bør brukerveiledninger for programmene være lett tilgjengelige for de ansatte. Lærerne bør beherske excel regneark, tekstbehandling, bildebehandling og power point. Ferdigheter utover disse feltene kan ivaretas av enkelte, ikke nødvendigvis alle.

 

IKT OG UNDERVISNINGEN

Det er viktig at vi lærer elevene om kildekritikk, personvern og opphavsrett. Kildekritikk og personvern har vi tenkt å jobbe med på følgende måte:

Emne

Småtrinn

Mellomtrinn

Ungdomstrinn

Kildekritikk

Bruk av eventyr og samtale om sannhetsgehalten i disse.

Oppmuntre elevene til å være kritiske og til å stille spørsmål ved det de ser på internett.

 

Jobbe med elevenes evne til å finne relevant og kvalitetsikret innformasjon på nettet. Derfor blir det viktig å styrke elevenes innformasjonsferdigheter, deres evne til å reise en problemstilling, finne innformasjon, bearbeide og kvalitetsikre denne. Gi elevene kjennskap til de ulike søkemotorer med deres fordeler og ulemper.

Gjøre elevene kjent med ulike nettleksika som gir oss kvalitetsikret innformasjon (dette gjelder også mellomtrinnet).

 

Hente innformasjon fra ulike kilder og sammenligne disse.

Personvern

Jobbe med nettvett regler.

 

(dette må tilpasses hvert klassetrinn og jobbes videre med oppover i trinnene).

Jobbe med manipulering av personlige bilder. På den måten kan de få en forståelse for hvor lett det er å misbruke bilder. Jobbe med chatteregler. (gjelder også ungdomstrinnet).

Elevene må få publisert eget dataarbeid på nettet. Slik vil vi få satt fokus på det som publiseres og etiske regler som gjelder.

 

Elevenes IKT kompetanse har vi satt opp med hva de skal kunne beherske etter avsluttende trinn:

Barnetrinnet

Elevene bør kunne kjenne til hva en PC er (stasjonær og bærbar)

De bør kunne slå på en maskin

De bør kunne lagre sine produkter og kunne finne disse igjen

De bør kunne finne fram til forskjellige programmer på PC`n.

De bør kjenne til tastaturet. Hva de forskjellige tastene brukes til.

De må øve på touch-metoden.

De bør kunne produsere og presentere egen tekst.

De bør kunne finne fram til stoff på internett.

Mellomtrinnet

Tekstbehandling:

De bør kunne endre skriftstørrelse og type

De bør kunne lage spalter og avsnitt

De bør kunne skrive tekster

De bør kunne bruke retteprogram

De bør kunne kopiere og lime inn bilder og tekst

De bør kunne lagre

De bør kunne lage mapper

De bør kunne bruke touch-metoden

De bør kunne enkel layout

De bør kunne enkel bilderedigering

De bør kunne lage en enkel nettside

De bør kunne bruke enkle regneark

De bør kunne lage enkle Power Point presentasjoner

De bør kunne søke målretta på internett

UIngdomstrinnet

Bruk av Internett:

Kunne søke etter og laste ned ulike informasjonstyper fra Internett.

Kunne vurdere om informasjonen man har funnet er relevant.

Kunne vurdere kvalitet, objektivitet og nytte av informasjonen man har funnet. (kildekritikk).

Kunne kommunisere og uttrykke seg i ulike fora på nettet.

Bruk av programvare:

Kunne bruke tekstbehandling som redskap i arbeidet med egne tekster.

Bearbeide tekster m.h.t. innhold, struktur, språk, rettskriving.

Kunne bruke regneark til å løse oppgaver i skole, arbeid og dagligliv.

Matematisk, organisatorisk o.a.

Kunne bruke bildebehandlingsverktøy og tegneprogram.

Kunne bruke presentasjonsprogram.

 

Kreativ bruk av digitale verktøy og medier:

Kunne produsere og sette sammen ulike typer informasjon i forhold til sam­mensatte tekster

            Lage presentasjoner med bilder, lyd, og tekst

            Lage hjemmesider med mer.

 

 

Legg igjen en kommentar